Menu
Menu

כיצד העצמה אישית מפוגגת דחיינות?

דחיינות היא אחת ההתנהגויות היותר נפוצות, כשבין הסיבות הרווחות להתנהלות זו, המונעת מהאדם למצות את כישוריו, ניתן לציין חרדות (בפרט חברתיות), קשיי קשב וריכוז, הערכה עצמית נמוכה ופרפקציוניזם. ישנן גם סיבות פיזיולוגיות לנטייה של אדם מסוים להימנע ממטלות כאלה ואחרות (שהרי בסופו של דבר המהות של הדחיינות היא לנסות להתחמק מביצוע מטלה עד שאין ברירה, ולפעמים גם כשאין ברירה), אולם ברוב המקרים הגורם להתנהגות הזו הוא פסיכולוגי, ולכן ניתן – וכדאי! – לפוגג אותו.

למה כדאי להשקיע בהעצמת העובדים?

ישנו מבחר רחב למדי של סדנאות העצמה אישית המאפשרות התמודדות טובה יותר עם הגורמים השונים המובילים לדחיינות, בין אם מדובר בפרפקציוניזם ובין אם הערכה עצמית נמוכה. עריכת סדנה שכזו לעובדים בארגון או בעסק אמנם כרוכה בהשקעת משאבים – הן כסף והן זמן – אולם התועלת שמפיק בזכותה כל ארגון שהוא גבוהה מאוד כך שמדובר ביחס תועלת עלות משתלם מאוד.

מדובר למעשה בתועלת כפולה: ראשית, עובדים יעילים יותר שמבצעים את המטלות המוטלות עליהם בזמן וללא לחץ ועל כן ברמה גבוהה יותר, ושנית, עובדים שחשים כי הארגון/עסק משקיע בהם (והרי הרווח שלהם מסדנת העצמה לא מוגבל למקום העבודה אלא בא לידי ביטוי גם בחיים האישיים) הם עובדים בעלי מחויבות גבוהה יותר לארגון, לערכיו ולמטרותיו.

כיצד להתמודד עם הדחיינות?

דרכי ההתמודדות עם הדחיינות הן כאמור רבות ומגוונות, ובהתאם כל סדנת העצמה אישית מקנה כלים אחרים, מתחומים שונים.

ברוב המקרים מושם דגש על הקניית כלים פשוטים ומעשיים למיגור ההתנהלות המזיקה. כך למשל טיפ אחד פשוט להפחתת נוכחות הדחיינות בחיינו יכול להיות לפרק כל מטלה למספר מטלות קטנות יותר שכל אחת מהן נראית לנו בלתי מאיימת בעליל ועל כן קל לנו יותר להתחיל לבצע אותה. – מחקרים רבים מראים כי מרגע שמתחילים לבצע מטלה הסיכוי לגבור על הדחיינות גבוה יותר.